Joke and Stefan on their trip around the world!

vietnam verhalen update

Zevenen20 juni

Verhalen bijwerken en uittypen.

Typer de typ ik wordt nog een typmiep zij ons jonkje en driftig typte hij erop los. We aten overheerlijk en supergoedkoop zeer vlakbij ons hotel. We regelden open bustourtickets met een stop in nha trang en in mui ne en in saigon. Joke een mooie zomerjurk nog als verjaardags kado gedaan die ze wel zelf had gevonden ik ben ook zo goed. S’avonds weer getypt en genoten vande match engeland-duutserland.

26 juni

Wandelen.

Gepicknikt bij het water het was alleen zo heet dat we weer gauw verder gingen op zoek naar een plaatsje in de schaduw die vonden we en we smulden weer verder we werden niet met rust gelaten we konden mooi goedkoop met de boot we konden ijsjes kopen en zo. We liepen over de brug naar het oude gedeelte van hue wat er ook nog echt oud uitzag en ook mooi we liepen een stuk rond en Joke ging eerder terug om wat te rusten. En ik liep nog een paar uurtjes door door kleine steegjes en over een mooie gracht je kent het wel. Ik liep al een beetje terug naar het hotel toen er ineens een dreunende donderslag bij een heldere hemel doorr de lucht knetterde en er kwam me toch donkere wolken aan dus ik liep als een snelwandelaar. Over de brug  terug  zie ik daar een klein jochie aan het vliegeren dus ik proberen uit te leggen dat dat levensgevaarlijk was ze leken me half begrepen te hebben want ze knupten het touw aan een fles en nu hield hij de fles vast in plaats van het touwtje. Echt een als er maar niks gebeurt bert visser momentje.Je zag het nu in de verte ook enorm hozen ik was nog maar net in de kamer of het begon me toch te hozen en te waaien er waaide een dakplaat weg en het spoelde als een hard stromende kraan. We hebben nog wat boek gelezen engepeeceet. We aten in een leuke restaurantje joke nam aardappelsoep en sla en ik een noodle soepje.

25 juni

Hue verkennen.

2 brommermeneren brachten ons een eindje op weg Joke bleef bij de tassen en ik ging op zoek naar een goedkope kamer. Ik kwam zeer behulpzame mannetjes tegen die me naar 3 verschillende hotels bracht. We hadden nu een veel relaxtere kamer dan in cat ba en ook nog goedkoper ook super schoon en ow zo vriendelijke mensen. We checkten in en gingen eten bij een eettentje aan de overkant van de straat we shopten nog bij een grote supermarkt voor vandaag en morgen. S’avonds luxe u heus gegeten bij een vegetarisch restaurant ik nam champignons in meel gedoopt en gefrituurd en joke nam gebakken aubergine en we namen een lekkere pompoensoep bij ons hotel in de buurt Joke wat aan het laptoppen en ik heb nog wat gelezen.

24 juni

Met de slaapbus naar Hue.

We checkten uit om 12 uur en gingen bij de haven zitten lezen en we maakten van Joke haar marktaanschaffen een heerlijk broodje we kochten er chili-saus bij hmm jummie. Het was binnen de kortste keren tijd om op de bus te stappen (15.00) we reden een 3 kwartier over het ow zo schitterende eiland naar de boot. Aangekomen blijkt dat er geen plaats meer is binnen en dus mochten wij helemaal heppie op den voorsteven van dit snelle skibootje plaatsnemen. Na een 3 kwartier varen waren we in haiphong wat de grootste havenstad van zuid azie is aangekomen .We namen een bus naar het bustation en stapten daar in de ow zo relaxte slaapbus de bedden waren wel tekort  maar dat mocht de pret niet drukken. De buschaufeur was wel erg stresserig en ook rijden moest ik em nog leren af en toe kwamen we gewoon los van het bed. De muziek stond echt belachelijk hard vooral vanwege de soort muziek die ze draaiden. Na een okeeje nacht kwamen we de volgende dag om ploesminoes 11 uur aan.

23 juni

Nog maar een dagje dan.

We werden s’ochtends weer gewekt door luid pratend personeel en de telefoons tetterden het ochtendgevoel weg. De engelsen hadden geklaagt over het lawaai en de man had gezegd als het je niet bevalt ga je toch gewoon weg. We waren vandaag nog gebleven om met de engelsen aan’t strand te hangen maar we zaten aan het ontbijt en het begon me toch te onweren. We hadden als ontbijt stokbrood met omelet lekker hoor.Het weer leek niet zo best dus dat werd em niet meer we keken dus maar law abading citizen toffe film. S’avonds goedkoop en goed gegeten. En slaapbuskaartjes geregeld. S’avonds ook nog komt een vrouw bij de dokter gekeken.

22juni

Strand hangen en bamboehut hangen.

Noodle en joke groentesoep als ontbijt toen naar markt waar ze overal 3 dubbele vroegen uiteindelijk toch nog komkommers gekocht. S’middags naar weer een ander strandje geweest bij een resort dit was wel het mooiste strandje en de golven waren hier enorm bodysurfing wou hier ook perfect. We zijn lekker verkleurd en na wat hangen gingen we terug naar het hotel voor een zandverwijderende douche. Onderweg kwamen we de engelsen Mark en Barbara weer tegen het was weer bere gezellig en na een tijdje zijn we er ook maar gaan eten na het eten een goedkoop barretje gezocht lukte niet echt dus terug naar den hotel.

21 juni

Engelsen ontmoet en naar strand geweest.

We werden gewekt door mensen die bij ons door de gang denderden en heel luid schreeuwden en mobiele telefoons met megafoons hadden. We aten bij het hotel wat noedel soep die goed te eten was. We ontmoeten er 2 engelsen die net incheckten en onze buren werden. We zaten een tijdje met ze aan tafel en het was reuze gezellig. Hierna de tas leeggemaakt en toen is radicaal aan het weggooien gegaan jas weg nijntje weg snik en trui en zomerbroek weg. Smiddags gingen we naar een ander strand waar je vanwege de grote golven ideaal kon bodysurfen. S’avonds vonden we een goedkoop eettentje waar we een groen slierterig en totaal niet naar pompoen smakende pompoenensoep namen. Als troost aten we weer spring-rolls bij de bamboehut. En als dessert namen we de 3 laatste lost afleveringen.

19 juni en 20 juni

Grrmbl.

We werden gewekt door het rumoer buiten om 5 uur in de ochtend nog wat blijven liggen een fruitontbijt gehad van onze veroveringen van de vorige dag. We liepen nu naar het busstationnetje en vroeg de busvrouw wat het kostte met de bus naar halong bay te komen ze zij dat het 40000 p.p. was op de bus zag je 30000staan maar ik had geen zin in gedoe dus we stapten gedwee in. Onderweg wilde ik haar betalen en nu vroeg ze ineens 50000p.p. we gaven haar gewoon 40000p.p. en we bleven gewoon zitten. Ach ze kon natuurlijk altijd proberen. We werden aan de kant van de weg uitgezet terwijl ik een paar keer gevraagd of we echt naar halong gingen. We moesten nog zo’n 5 km we waren een beetje flauw van viejetnammers dus we gingen met de benenwagen.Gelukkig was er iemand die zijn hotel aan ons wilde laten zien dus achterop de scooter. Aangekomen bij het hotel bleek het volgeboekt te zijn hij had ons nog wel een mooi boottochtje te bieden. We zeiden dat we daar geen geld voor hadden maar het koste niet zoveel. Hij liet zien wat er allemaal wel niet bij in zat het was een klassiek schip met 2 zeilen en bedden met klinsch witte lakens en witte parasols en palmen op het dek. De slaapkamer was ruim en superdeluxe met airco en sferisch aangekleed met een luxe badkamer. De eetzaal zag er ook mooi aangekleed uit. We zouden een dag varen en zwemmen en kayakken en grotten bekijken we zouden dan tussen de eilanden overnachten s’ochtends ontbijten en dan naar de andere kant van het eiland varen en 10 uur zouden we dan van boord gaan bij cat ba.  En dat koste ons dan 130 dollar we zeiden dat dat niks werd en toen had tie een nieuw bedrag het kon voor 80 dollar uiteindelijk na veel praatten en de man veel jammeren kwamen uit op 60 dollar voor ons tweejen samen.We gaven door dat we vegetarisch waren en hij belde dit door.  We deden het en een kwartiertje later waren we op weg naar de boot en nog een kwartiertje later zaten we op de boot we werden naar de eetzaal geleid en we vertrokken. De eetzaal was niet erg mooi maar daar gingen we dan. We zaten met andere leuke toeristen aan boord dus dat was wel gezellig. We kregen rijst met spinazie en blokjes tofu wat goed eten was maar na het zien van de plaatjes uit het boekviel het wel tegen. Twee andere toeristen hadden opgegeven dat ze beef wouden dus na een beetje zeuren kregen ze een schijtbeetje kip. Na het eten kwamen we aan bij de grot die echt huge was t’was alleen een beetje jammer dat het hier stampens vol was. Dus als makke schapen sjokten we achter elkaar aan door de met verschillende led kleuren verlichte grot lelijk dat dat was en een fontijntje wat ze bij de wibra hadden gekocht hadden ze geplaatst temidden van een lelijk van beton gefabriceerd badje. Weer terug bij de boot klommen we bovenop het dek waar we erachter kwamen wat een rip-off deze trip was niks matrassen met witte lakens en glimlachend personeel. Er was geen stoel heel er waren geen zeilen en er zaten gaten in het dek de reling zat niet overal vast en in de hoek van het dek lag een stapeltje  kapotte stoelen. Achterop het dek lagen 2 kayaks uit het jaar nul en de reddingsboten die zouden ook meteen zinken als je ze overboord zou gooien. We voeren langs een vissersdorpje op zee waar je tegen betaling kon genieten van een tripje met een bootje dicht langs de rotsen. We bleven allemaal bovenop het dek ondanks dat de gids maar door bleef zeuren dat het romantisch en mooi was. Na nog een uur varen arriveerden we bij onze slaapplek een schitterende plek temidden van allemaal eilandjes. Ik sprong samen met anderen van het 6 meter hoge dek het water in ik lande alleen met mijn poepert op het harde water waardoor ik een uur het idee had dat ik naar’t toilet moest. Lekker rondgezwommen en gekayakt in gare boodjes met nog gaardere peddels die ze zelf in mekaar hadden geflanst als je de peddel door het water haalde vouwde hij dubbel waardoor je er niet echt de vaart erin krijgt. Er was ook een japanner aan boord die een salto probeerde vanaf het hoge dek hij lande vol op zijn rug e n schreeuwen dat tie deed dus dat was wel lachen. Zijn rug was de rest van de dag knalrood hihi. Ik ben zelf nog 2 keer gesprongen Joke en de andere meiden in bikini werden door het personeel de hele tijd aangestaard. Na de waterpret zijn we gaan douchen in ons gare krot van een douche wij hadden nog geluk dat wij een douchekop hadden want bij 2 andere kamers zat er geen douchekop meer op. Ondertussen zat meneer de gids te drammen dat we moesten eten ik zij dat tie relaxed moest doen en dat we er in 5 minuutjes zouden zijn nee nu zij hij ook nog ,nou daahaag.  Het eten was hetzelfde als vanmiddag en  we hadden nog niet genoeg gehad dus vroegen we om meer na wat gezeur kregen we nog een beetje koude rijst het werdt zo’n beetje op de tafel gesmeten ik vroeg om een beetje soya-saus er werd bij de personeel tafel een aantal vuile dingen over mij gezecht maar ik kreeg een beetje soya-saus. Bij de personeels tafel hingen 3 ventilatoren en bij ons geen. Na het eten gingen we weer op het dek zitten waar we even lekker klaagden over deze prutsboot. De gids kwam er ook nog even bij zitten en ik zij dat ik het allemaal niet zo netjes vond gaan dat verstond hij natuurlijk niet. Later vroegen we nog wat de plannen voor morgen waren zegt tie dat we er hier vanaf gaan dus geen tocht naar de andere kant van het eiland en wij konden hoog of laag springen maar er veranderde niks aan we moesten zelfs de busicket zelf betalen de basterd toen hadden we er wel flink de balen in. Even later galmde de karaoke over de wateren ze probeerden zelfs ons avondje op het dek te vergallen. De volgende ochtend kregen we 3 sneetjes wit brood en een omelet die gedeeld moest worden door 5. We vroegen om meer maar er was niet zeiden ze terwijl er bij de personeels tafel nog een heel brood lag. Toen we van boord gingen zou onze gids kaartjes voor de bus regelen we vroegen zelf bij een bus en bleek dat het 10.000 pp goedkoper was dus zijn  we er tussen uit geknepen. De rit naar de andere kant van het eiland was supermooi net jurrasic park bij aankomst in cat ba ging Joke op kamerjacht. We namen een kamer op 6 hoog met een vinger aflikkend uitzicht. We lusten wel wat dus we aten ergens wat kgaf haar 100.000  en kreeg maar 30.000 terug in plaats van 60.000 dus ik vragen hoe dat zat bleek dat ze voor ons eigen meegebrachte fles water de bij in hadden berekend en ze begonnen er nog over dat de servetten ook betaald moesten worden na een beetje zeuren kregen we de rest terug tjonge. Zijn door gelopen naar een supermooi strandje waar we een beetje onze gedachten konden verzetten waar we ook echt aan toe waren. Er werd nog een steentje op me gegooid van bovenaf de rotsen. Na strand leuke avond gehad heerlijk sringrolls gegeten bij het bamboe cafe

En we bestelden aardappeltjes met wortels en ui we kregen tofu dus we zeiden dat en toen zei zei dat we dat toch echt besteld hadden. We kwamen er 2 dagen later toen we er weer aten achter dat ze geen aardappeltjes hadden. De tofu was overheerlijk dus het maakte op zich ook niks uit. Terug bij het hotel beneden de laptop van wat elektriek voorzien (we hadden op de kamer geen stopcontact) en geskyped met de jarig geweeste  vader 60 jaartjes jong. Het skypen hielt erineens mee op hadden ze gewoon internet eruit gehaald omdat ik buiten bij ze op terras zat mij niet even binnenvragen ofzo. Na weer wat gezeurd te hebben kon ik weer verder skypen. En toen naar bed..

18 juni

Op naar bai tu long bay.

We lazen in de lonely planet dat bai tu long echt een uitgelezen plekje voor jokes en stefans was dus daar gingen we maar heen. We namen een taxi die echt veel te veel vroeg was wel met meter maar toch. Er was geen directe buslijn naar bai tu long dus we kochten een kaartje naar cam pha. Op het busttation vroeg Joke aan een vrouw welke bus we moesten hebben de vrouw griste de kaartjes bij Joke uit de handen en we moesten achter haar aanrennen naar een bus die al bomvol was. De vrouw van de bus die pakte de kaartjes we zeiden dat we met de volgende bus gingen maar ze klopte op haar zak en gebaarde dat we in de bus moesten komen want ze gaf ze niet terug de trut. Begon ze ook nog aan onze tassen te trekken Joke gaf haar tas af en de jongen zakte zo’nbeetje door z’n hoefjes. Joke moest zitten waar geen plaats was en ik kreeg een best wel relaxed plekje in het gangpad. En daar gingen we we hadden echt een scheurchauffeur en we waren binnen de korste keren bij halong bay waar hij stopte en mijn tas werd erruit gegooid maar we bleven gewoon zitten. En probeerden hem duidelijk te maken dat we naar cam pha moesten met een chagrijnige kop gooide hij mijn tas weer in de bus. Ik zij hem weer mijn hoes om mijn tas te doen en met een nukkig gebaar deed tie het. In cam pha werden we er echt uitgewerkt irritant a relaxte mensen. Daar vragen hoe we verder moesten bij een busstation die vrouw zij dat we een taxi moesten nemen na wat rondvragen namen we een bus met zowaar aardige mensen we kwamen aan in cai rong. Er waren 2 mannetjes met scooters die ons wel naar de bai tu long baai wilden brengen voor 3000 per persoon joke vroeg het nog een keer extra na. En of we go blij dat we met de scooter gingen bleek bij aankomst ineens dat ze 30000per persoon bedoelden ja daahaag  we gaven ze tien om van het gezeur af te wezen. Joke bleef in de haven met de tassen en ik erop uit om een slaapplek te regelen ik vond wat na een tijdje lekker goedkoop en redelijk netjes we gingen op etens jacht wat niet makkelijk was dit was klaarblijkeklijk niet berekend op toeristen we liepen een eindje door waar we op een marktje stuiten en op een viejetnamees die duits kon jahaa je beleefd wat. We haalden er ananas en komkommers en een kokos ik ben zo fan van kokos je doet er superlang mee en het knabbelt lekker en je wordt er goed vol van. We checkten nog wat hotels maar we waren niet overal welkom we deden bijna een hele kamer maar Joke wou toch graag naar cat ba een eiland waar je via ha long bay kon komen. We hebben nog even op een strandje gezeten wat ananas gegeten en ik heb nog even gezwommen met een super mooie omgeving van grote rotspunten uit het water echt zo’n plaatje uit een natuurboek schitterend. Er was ook nog een raaar beest een soort krab met een schild met een lange staart. We keken nog wat rond bij de baai echt brilliant die rotsformaties en het groen erop was ook echt groen mooi mooi geniet geniet. We aten na lang zoeken pho rau = noodle met groente wat lekker was. Later op de avond tussen de powercuts door voetbal gekeken. En toen snurkie snurkie.

Zeventien juni

Hanoi.

Vandaag fietsen gehuurd echt gekkenwerk gewoon langzaam door fietsen ook al komt er iets aan en soms stoppen ze en soms niet en niets aantrekken van de verkeersborden en groen voor jezelf betekent niks, eigelijks fietste  het wel lekker zo. We gingen naar een markt waar het hell was kwa parkeren overal waar we onze fietsjes plaatsten werden we gesommeerd weg te gaan. En met zo’n hitte en overal troep was het nogal irritant we vonden gelukkig een punt waar we onze fietsen konden achterlaten. De grote hal was gevuld met gemene chinezen die niet met ons wilden handelen we kochten er beide mini-handoekjes voor het vele zweten waar we hier aan deden. We baisekleden een eindje rond en toen naar de supermarkt voor stokbrood kruidenboter en auweschurken. Dat was een lekkere lunch ook de augurken vond ik errug lekkel. We werden alleen heel erg gestoord door een polisie meneer we mochten onze fietsen niet in het park zetten er was nergens een bord te bekennen en verderop hadden ze brommers staan. Gelukkig was ik sterker als hem en pakte ik de fietsen en zette ze ergens anders neer. We gingen ook nog weer terug beetje computer pielen. We hebben weer bij ons goed-kope restaurantje gegeten met voetbal en internet erbij.Bij de drift nog een stukje van law abading citizen gezien leek leuk alleen was dvd bekrast ben toen maar men nestje ingegaan.

16 juni

Scooter stad hanoi is tof want het maakte ons pceetje weer beter. We liepen langs leuke winkeltjes en gingen bij artiesten winkeltjes binnen wat een schilder meneren en vrouwen hier. We supermarkten even en toen DE pc opgehaald en gingen terug naar The drift lekker internetten films downloaden en aanpassen. We kregen er gratis een gekraakte versie van windows zeven  ultimate bij en dat is echt wel de shit zelfs Joke was in haar nopjes. S’avonds weer bij de noodle soep koning gegeten ze waren blij verrast dat we er weer waren en ze deden nog wat xtra dingen erdoor het was nu nog lekkerder en dat kon helemaal niet. We zaten dit keer binnen met internet op ons laptopje erbij en een voetbal wedstrijd want dat kijken ze hier ook blijkbaar. Afterwards gingen we robin hood kijken op een supergroot scherm in the drift met relaxte hangbanken. Joke taaide halverwege de niet zo beste film af en ging alweer ps. I love you kijken.

15 juni

Vietnam en de trein.

S’ochtends optijd naar de grens er waren problemen met ons visa hij zat namelijk niet bij ons in het paspoort en dus nam hij gewoon ons stencil af en zonder stempel stonden we tussen china en vietnam in. We gingen de brug over en daar moesten we ff onze gegevens invullen die niet nagekeken werden. Hij keek nog raar omdat we geen china stempel hadden maar goed nadat hij de lokale bevolking voor had laten gaan mochten we de grens over. Aan de andere kant konden we voor een belachelijke hoge prijs naar het station maar na wat afding werk weglopen teruggevraagd worden. Aangekomen werden we enorm lastig gevallen door mensen die ons buskaartjes en ander goed wilden verkopen. We wisselden ons geld om en wilden pinnen maar beide atm deden het niet we. Meneer de wisselaar zag de briefjes van halve yuan aan voor 5 yuan en hetzelfde voor een tiende yuan was 1 yuan. Hierdoor konden we precies onze tickets naar hanoi kopen 198000 voor ons 2tjes. Het was een hardseater trein we dachten dat het hardleren bankjes waren maar het waren dus houten met een sitting van 90 graden fijn fijn. In de trein was het heel gezellig probeerden een beetje vietnamees en naar mijn idee zij ik hetzelfde zoals hullie het zeiden maar ze begrepen er niks van. Het was heet in de trein en ze kwamen elleke keer kwam er loite langs met blikjes drinken in ijs alleen hadden we niet meer dan 1000 dong waar je niks mee kan. Gelukkig waren we er na 11 en een half uur hardcore bankzitten. We pinden bij het station en we dronken een koud watertje heerlijk Joke ging hardcore voor een goedkope taxiticket wat goed lukte en in een ijskoude taxi werden we naar de drift gebracht. Een leuke aussie die daar de boel runde ving ons op en we namen een kamer op een slaapzaal waar het 16 graden was terwijl het buiten 39 graden was en benauwd net of je ook nog een dik dekbed over je heen had. En een superdouche en weer een wc met bipssproeier heerlijk. Joke nam een spaghetti en ik moest weer zo nodig cheap ass dus gingen op zoek naar een pho is noodle soep. We kwamen uit bij een alleraardigst tentje met dito mensen waar ik een noodle soep met ei en tomaat nam echt superlekker. En toen terug onze aarsjes wat rust geven na een dag hard zitten.

June 27th, 2010 at 20:32

4 Responses to “vietnam verhalen update”

1. Anke Says:

Hey!
    Leuk om weer wat te lezen! Als jullie naar het Halong Bay geweest zijn zoals het er op de foto’s uit ziet op google en van dat hostel The Drift, moet het ondanks de domper van de bootreis toch echt prachtig zijn geweest!
    Ik zie op de foto’s dat jullie met voetbal kijken prima de doorzichtige regenjasjes uit China aan kunnen, lekker oranje.
    Hoe gaat het met jullie zelf? Heimwee of steeds meer reislust? Wat gaat de volgende stop zijn?
    Liefs,
    Anke

2. Vera Says:

Hoooi!

Wat leuk om weer zoveel verhalen te kunnen lezen op jullie site. Ik begreep van pap en mam dat jullie het wel toe hebben aan wat meer “vakantie” dus op 1 plek blijven?

Aan de ene kant lijken jullie echt ver weg. Aan de andere kant heb ik denk ik nog nooit zoveel van je belevenissen meegekregen als nu Steef, hihi. Bevalt Vietnam jullie nog wel goed? Of zijn jullie toch nog van plan om naar een andere plek te gaan?

Geniet-ze en laat je niet klein krijgen door al die op-geld-beluste-mensjes!

Liefs Vera

3. Vera Says:

OOh en ik zie nu de foto’s pas, wat zijn jullie dun geworden zeg!!

4. Payton Says:

Hoooi!

Geniet-ze en laat je niet klein krijgen door al die op-geld-beluste-mensjes!