Joke and Stefan on their trip around the world!

de rest van de dagen in china

14 juni

Hekou-en.

Rondgewandelt we zagen net zoon eettentje als de bakkenkoningin in dali. We haalden minder als daar en we moesten 3 en een half keer meer betalen en ze lachte er smiechterig bij. Als dit maar geen voorteken voor vietnam is. Nog weer gekeken voor een laptopje maar wederom veul te veul.Ik ben de hotelkamer ingegaan airco aan want het was me hier toch warm een heel verschil met dali waar we het af en toe gewoon fris was. Vandaag verhalen bijgewerkt op papier (snik) en ondertussen een beetje voesbal gekeken. S’avonds noodle-tje op de kamer genuttigd en naar nederland-denemarken gekeken even een traantje weggepinkt bij het wil hel mus terwijl ik met mijn hand op mijn hart hard meezong. En toen de oogjes toe om de volgende dag kwiek te kunnen verschijnen in de Vietnam.

13 juni

Stresserdestress.

Op zoek naar de bus je had bij het treinstation niet 1 opstapplek voor alle bussen en zodoende werden we van het busje naar de muur gestuurd. Na een uur ronddolen zagen we de bushalte we namen de bus we werden onderweg nog zenuwachtig gemaakt dat we in de verkeerde bus zaten maar geluukig kwamen ze er net achter voor dat wij uit zouden stappen. We hadden ook behoorlijk haast want we wilden in 1 keer door naar hekou en er ging maar 1 bus. Na een rit van 3 kwartier kwamen we aan. Ze waren aan het verbouwen dus het was lastig te zien waar we de kaartjes moesten regelen, maar toen we het vonden bleek dat we bij het verkeerde busstation waren pff. Dus renden we weer naar buiten waar we gelukkig direct in konden stappen naar het  busstation oost in plaats van zuid. Deze bus ging een stuk sneller en gelukkig ging de bus een uur later dan verwacht we konden nu ook nog wat eten voor onderweg rochelen. De bus was me toch luxe beentjes languit en oogjes dicht even een uurtje geslapen en daarna genieten van de omgeving en chineese films kijken was nog een okeeje film bij ook. Er was alleen een echte staar chinees en die bleef maar achterom zitten staren naar mijn Joke joke hield handdoek voor haar gezicht joke keek is kwaad en ik keek em is aan maar hij stopte gewoon niet. Heb het hem toen duidelijk gezecht dat hij voor zich moest kijken hij deed dit wonderbaarlijk genoeg ook nog alleen als ik er niet bij was draaide hij zich weer om de naarling. We stopten onderweg nog omdat de legermeneren ons wilden noteren en er was een chinese leger meneer bij die 2 riemen omhad ik zij dat ik dat heel koel vond en hij vond dat grappig en ik ook hoor.  De reis ging voorspoedig en we kwamen aan om zeven uur. Ik bleef bij de tasjes en Joke ging op kamerjacht.

We hadden een kamer met een televisie en voetbal erop. We gingen er eten en ze vroegen ons veel te veel.

12 juni

Wachten tot we met de slapertrein konden.

Tas inpakken 12 uur uitgecheckt en kwou infotmatie opzoeken en verhalen bijwerken maar werdt allemaal geblokt dat doen ze in china net zoals facebook. En dus maar spelletjes gedaan Joke genoot ondertussen van een voetenbadje. S’avonds met tranen in de ogen voor de laatste keer bij ons standje gegeten en toen in de winkelstraat gezeten wachten op de bus. Bij treinstation in de wachtruimte rondgevraagd naar hoe we de volgende ochtend in kunming met de bus naar station oost moesten er werdt voor me gebeld en met een busnummer verlaatte ik tevreden den chinezen. In de trein hadden we nog gedoe met deconducteur die dingen aan ons vroeg in het chinees en dat was toch echt wel een beetje te moeilijk voor ons. Na een kwartier kwamen ze met een vertaler terug die zo slecht engels praatte dat we er nog niks van begrepen en toen van onder uit de kabine was een man die duidelijk engels kon ‘you want to take plain’ dus wij nee en toen was het klaar. Ik had een slechte nacht moest er vaak uit voor diarree.

11 juni

Bergtochtje gemaakt.

Dag rustig begonnen noodle soep koffie theetje en om 13.00 stadje maiskolfje voor de energie en toen in rechte lijn op mijn doel af den kloof tenminste daar leek het wel op. Ik was maar net op weg en toen kwam ik een vrouwtje tegen die mij aanbood om met de kabelbaan te gaan ik vroeg of ik dan door moest lopen en dat ik gewoon zelf de berg wou beklimmen. Maar het vrouwtje liep helemaal met me mee half uur ongeveer. Bleek dat je weer overal voor moest betalen dus ik dacht ik loop wel weer om bleek dat ze weer een enorme muur hadden gebouwd dus na een uur lopen was ik weer op dezelfde hoogte aan de andere kant van de muur ik liep van de grote weg af ik liep over een smal paadje langs plekken waar mensen stenen opgroeven en in stukken hakten waarschijnlijk om hun huizen mee te bouwen. De paadjes stopten op een bepaald moment en dus wou ik door de rivierbedding verder wandelen moest wel hangen aan struiken naar beneden klauteren. En mooi dat het was stukjes superhelder water en stukken rots die gevormd waren naar eeuwenlange water slijtage. Hogerop lagen er enorme keien in de beekloop en aan het eind werd het geblokkeerd met hele grote keien en hierbij was een mooi stukje water met dito waterval. De terugweg natuurlijk weer anders als de heenweg kgning proberen omvia berg terug te komen dat lukte ook ik kwam onder de kabelbaan door en mijn weg werdt 2 keer versperdt door een beekloop waardoor ik af moest dalen naar beneden en weer omhoog je kon wel zeggen dat een goeie exercise was. Joke had ondertussen geshopt en een sarong(tafellaken) ketting en sjaaltje gehaald. We aten weer bij hetzelfde en nuttigden weer een biertje.

10 juni

Naar dali city

Treinkaartjes geregeld naar kunming en toen naar een grote spiegellende bol bovenaan een trap gegaan. We liepen weer naar het plein haalden er aardappeltjes en toen was ons Joke niet zo lekker dus gingen we terug. We hebben ons ook nog gewogen en in een andere winkel nog even gecheckt maar Joke is15 kg afgevallen en ik 25 kg maar wees gerust het buikje van ons jonk is er nog steeds alleen iets minder weelderig. We hebben toen muziek geluisterd en ik heb Joke’s dreads bijgewerkt. S’avonds op ons vaste stekkie gegeten pittige komkommers en aardappels met knoflook en tofu met saus en nog iets wonderbaarlijk lekkers. En als toetje een ijskoud biertje in het zonnetje.

9 juni

Goed uitrusten.

Veel op de kamer gehangen gelezen gewassen opruimen en koffietjes drinken verhalen bijhouden internet verkiezingen checken.

8 juni

Stefantje niet zo lekker.

S’ochtends een beetje koortsig en lang in bed blijven liggen veel geslapen. S’middags informatie opvragen voor hoe naar hekou(bij de grens met vietnam).We kwamen zo uit bij een tof toeristen tempel echt heel mooi aangelegd. We gingen een biertje nuttigen met aardappelkroketjes erbij voor veel te veel centjes. Later weer bij onze stameetcafe de bakkenkoningin gegeten we namen een biertje na en dronken die op aan de winkelstraat beetje menschjes kijken. En toen weer terug boekje lezen en uitzieken.

6+1juni de zeven doet het niet

Dali city.

We namen de bus naar dali city wat echt een lelijke stad is we vonden uiteindelijk wel een leuk maktje en een vrouwtje zat druk naar mij te schreeuwen dat ik iets bij haar moest kopen dus ik de camers erbij en dus zij gauw haar hoedje naar beneden een mannetje wou me helpen en probeerde het hoedje van het vrouwtje af te halen maar ik stelde haar gerust met overheerlijk warme glimlach en zij  i take no picture dus toen was ze mijn vriendinnetje lache vrouwtje we kochten aardappelpartjes met lekkere kruiden. En we liepen een plein op om tussen de locals ons aardappeltjes te eten we moesten daar alleen een teetje nuttigen dus liepen we verder. En dit was heel tof ze waren aan het battelen door omstebeuren iets te zingen was heel grappig alleen omdat wij erbij stonden was ineens alle aandacht op ons gericht ik kon zo wel makkelijk mensen op de foto zetten en filmen. Ze deden er ook een dansje in een kring draaiden ze met elke keer hetzelfde danspasjes het waren allemaal oude menschjes en ook hierbij zongen ze ombeurten er was een man met een vogel op zijn hand en die danste ook mee en den vogel bleef gewoon zitten. Ik werd door wat oude mannetjes gevraagd hoe lang ik was en ik schreef het op en toen omarmt en ermee op de foto. We gingen net buiten het gebeuren zitten en binnen 10 minuten stond er een enorme groep om ons heen echt dicht op ons. We lieten ze de fotoos van thuis zien en dat vonden ze errug mooi ze maakten zelfs mauwgeluiden bij het zien van de toffel. 1 van deze meschen kon best engels en japans birma’s en hij reisde zelf ook heel veel. Of we niet met hem mee wilden lopen naar het meer want hij ging daar zwemmen. We liepen met hem mee en on the way kwamen we een jongen met mais tegen ik wees het aan en of ik mais korrel mog maar ik kreeg gewoon de helft heurlijk is dat, het vult ook nog goed. Onze man zij dat hij van zingen hield en dus liet hij dat ongegeneerd luid horen. Bij het water aangekomen deed meneer de handstand in zijn piepkleine zwembroekje dat was wel heel spannend. Er waren roeiers bezig en ik at ondertussen lyches. We liepen weer terug naar een supermarkt en zeiden onze man gedag, want het was een beetje een plakkert. We namen de bus terug en ik voelde me niet zo lekker. We aten bij de bakkenkoningin maar het smaakte me niet eens zo best.

6 juni

Fietsje huren.

S’ochtends oefeningen gedaan ik heb een noodle-tje gegeten en toen met fiets eropuit joke nam in  het stadje wat dumplings. Mijn fietsje was best klein maar wel te doen alleen schoof de zadel bij elke hobbel in en du met een steen het boelletje gemaakt. We fietsten door een dorpje met allemaal doodlopende steegjes maar we vonden uiteindelijk het meer we namen hier plaats om is extreem te genieten van de mooie omgeving we zaten er nog maar net of er kwam ons een groep luidruchtige koters onze rust verstoren. Omdat we ze geen aandacht schonken gingen ze weer weg. Ik heb daar een begin gemaakt in het bijwerken van de dreads. We fietsten weer heuvelop naar de drie pagoda’s waar we buiten op een bankje hebben gehangen. Joke ging kijken of ze wat lyches kon scoren maar leek een beetje te duur de vrouw liep nog een stuk achter ons aan we noemden onze prijs en ze zij volgens mij in het chinees dat we zot waren oftewel het was belgische chinees. Als afsluiter van de dag aten we bij de bakkenkoningin

5 juni

Dali verkennen

Uitgeslapen wat hier heel goed kan superstil en lekker koel zijn dan ook goeie igrediejenten.

Noodle soepje als ontbijt ,want je kunt hier soches gewoon een grote kan heet water pakken relaxed. Ik ging mijn nieuw ingeslagen boekje van saskia noort uitlezen terwijl Joke een tas en een armband kocht omdat het praktisch toch niets kost en omdat het mooi is. Om half 3 ben ik richting bergen gegaan even dat logge gevaarte wat beweging geven. Via leuke paadjes van keitjes en over een stuk grasland met eucalyptus bomen kwam ik bij een groot blokgebouw aan dat op een gevangenis leek en er was een muu waar ik omheen wou en toen ik eromheen kwam was ik ineens bij iets mooi ouds met een grote poort ervoor met van die grote gong’s erboven op je moest hier heul veul centjes voor betalen en mooier als tibet wordt het toch niet dus das weggegooid geld. FF kijken of ik er ergens anders in kon sneaken maar china is blijkbaar nogal goed in muren en dat was dus niks het was in de richring van de berg dus dat was ook prima ik stuitte na wat gekruip door de bosjes op een pad die omhoog leide dus die maar nemen. K’moest mijn naam opgeven bij een legerpost om verder te kunnen iets voorbij deze post was een tof rustplekje met een gezin chinezen die hello zeiden en toen ik hello how are you terug zij begonnen ze allemaal zeneuwachtig te lachen en werdt er een meisje naar voren geschoven die 4 engelse woorden kon en dus na een zeer interresant gesprek ik verder met mijn quest het was een heftig paadje door een mooi dennebos met allemaal graffen. Ze liggen hier als het ware onder een hoop grond met aan de kopse kant een grote steen. Met papiertjes evoor en eten en wierook. Toen ik ongeveer weer naar beneden ging kwam ik nog mooie bloemen tegen gentiaan achtig. Omdat ik de tik heb om niet via dezelfde weg terug te gaan ging ik van het pad over een deken  van dennenaalden de I-pod er maar bij aan gedaan en lekker gezongen omdat ik lekker alleen leek. Ik ben nog een boom ingklommen zodat ik het speciale gebeuren aan de voet van de berg een tempel en een pagoda en wat andere ouderwetse gebouwen op de foto kon zetten het valt een beetje tegen maar heb nu tenminste niet 5 euro entree hoeven te betalen. Weer terug bij ons hotel die we trouwens nu nog goedkoper hadden want bij inchecken hadden we om korting gevraagd en ze zou de volgende korting geven als we een paar dagen bleven Joke was hier behoorlijk volhardend in en ze kreeg zelfs de baas aan de telefoon en toen zaten we op 30 yuan per nacht dat is ongeveer 3 euro hihi. We gingen voor het eten weer naar onze bakkenkoninging om hier overheerlijk te eten. En Joke had een naar hoestje.

4 juni

Dali met een dakje op de a.

We kwamen roundabout 6.55 aan en een taxi meneer wou ons graag naar de oude stad brengen dus zeiden we een belachlijk lage prijs zodat we rustig op zoek naar een bus konden we vonden ook een bus en het was een hele goeie met een chinees erin die engels kon en een goedkoop hotel voor ons wist dus als een mak lammetje lekker simpel achter haar aan naar ons verblijf. Tis hier best toeristisch maar vooral veel chinesen komen hier dus het voelt niet zo errug toeristisch. Het oude stadje wordt omringt door een grote muur je gaat het stadje binnen door een grote poort met grote deuren enmet zo’n typisch chinees dakje. Eenmaal in het stadje waan je meteen een tijdje terug in de tijd niet heel ver omdat ze het allemaal later opnieuw hebben gebouwd. De weggetjes worden gevolgd door leuk stromende beekjes met glashelder water en via bruggetjes kom je in de winkeltjes je hebt allemaal zijstraatjes in het midden heb je een beekloop met daaraan terrasjes met belachelijke bijna nederlandse prijzen. Vanaf sommige plekjes kon je tussen de huizen door het grote meer zien en als je de andere kant op keek zag je de hoge toppen bedekt met een wit grijs dekentje ook wel wollekken genoemd. Ze deden hier ook aan houtbewerking en mooi tjonge gewoon uit hout gesneden schilderijen. In het stadje lekker aardappeltjes gegeten van een straatbakker. We hadden even later plaatsgenomen op een terrasje want we hadden gratis koffiecoupons Joke bestelde hier waldorfsalade bij wat yummie was. S’avonds Joke aardappelkroketjes gegeten en ik heb overheerlijk bij de bakkenkoningen gegeten tjonge allemaal verschillende soorten groenten en tofu dingen ik koos 4 dingen en nam er een dik bord rijst bij heb me het godesvoedsel tot me genomen en het koste maar 3 yuan is ongeveer 26 cent dus het was kwa prijs best te doen. En met een gerust hart deden we onze oogjes toe.

3 juni

Dagje wachten.

Tas ingepakt en omdat onze trein pas om 10.00 s’avonds ging vertrekken zijn we films gaan kijken je hebt hier een klein tv kamertje met allemaal dvd’s je doet een paar yuantjes deposit en je kunt de dvd-speler gebruiken. We hebben babel en een slechte film met Mel gibson kweet de naam niet meer. T’was gelukkig slecht weer dus we mochten ook hangen tussendoor nog wat stokbrood geknabbeld. We hadden het financiejen boekje al een tijd niet meer bijgehouden dus dat hebben we ook weer een beetje uitgevogelierd we kwamen hierbij erachter dat china nog best meeviel kwa kosten. We hebben nog gepingpongt en toen met de bus naar station en de slaaptrein in waar het licht heel lang aanbleef en toen het licht uitging was ik over mijn slaap heen dus de slaaptrein was kapot.

2 juni

Gezellig hoor dat reizen.

S’ochtends naar treinstation gewandeld onderweg superlekker gegeten je kon kiezen uit bakken met allerlei soorten eten ei/tomaat, aardappeltje, boontjes enz. . Het kaartje regelen was in een poep en een scheet gebeurt. We namen een bus terug maar bleek de verkeerde te wezen en na 3 kwartier besloten we maar uit te stappen en namen we een andere bus een goeie. We checkten een boekenzaak en gingen nog even naar de carrefour zodat we s’avonds lekker stokbrood met blauwe kaas aten. S’avonds genoten van filmpje van Noa en wat gemaild. Nog gezllig met nederlanders een biertje genuttigd.

1 juni

Een relax dag

Na lekker uitgeslapen te hebben ben ik gaan bankhangen die hadden ze hier namelijk buiten onder een afdakje. En terwijl ik mijn boek het schervengericht uitgelezen heb wat trouwens een erg knap geschreven boek is ging Joke de stad in. En dan denken jullie natuurlijk Joke alleen de stad in is dat niet gevaarlijk voor het reisbudget nou het was ook een moeilijke beslissing maar je moet het soms wat loslaten. Toen Joke terugkwam met een geurtje had ik mijn net uit dus afwisseling van de watch. Een beetje rondgezwalkt beetje laptopjes kijken blijkt dat ze hier gewoon duurder dan in nederland zijn beetje jammer. En een marktje aangedaan met allemaal planten en nog om een zeer lachwekkende Michael Jackson imitator gelachen zijn moonwalk was een soort slowmotion harlopen en hij greep obseen in zijn kruis om de minuut dus dat was wel even genieten. Op de weg terug naar het hostel kwam ik langs een enorme hal met een heleboel restaurantjes ik denk wel zo’n 50. Dus een uurtje later gingen we hier eten we namen weer hetzelfde wat we in beijing aten je bakje vullen met groentes en dan laten koken en dan een sausje erbij. Dit keer was het jammer genoeg  ranzig het kon ook niet goed gaar wezen na een minuutje in kokend bouilion de jongetje deed er ook nog extreem heette saus wat op zich wel handig was ,want na 1 hap proefte ik de rest niet meer ik moest er zelfs een beetje van huilen. Joke nam als troost een overheerlijke aardbeien shake we gingen bij den hostel op ons eigen toe-geeigend balkon wijnen. T’was fijn om weer zo 1 met de wijn te zijn we gingen na de wijn ook heel fijn naar de bios. Voor 6 euro zaten we in een praktisch lege bios te kijken naar iron man 2  met popcorn cola en shipies. Da was wel relaxed op de weg terug nog even een disco gecheckt wat er wel grappig uitzag alleen jammer dat er allemaal chinezen waren.

31 mei

Aankomst in kunming.

We kwamen plusminus 8 uur aan op het station en met de kaart uit de lonely planet gingen we op hostel jacht wat errug lang sjouwen was want niemand kon ons zeggen welke bus we moesten hebben de prijzen waren hier behoorlijk hoog 80 yuan voor een kamer terwijl die in beijing 60 was. Maar je had hier wel veel extra’s bij met een pooltafel tafeltennistafel engels sprekend personeel en zeer schone toiletten het heette the hump. We namen er een broodje flinterdunne doorkijk kaas en we childen alsof het een lieve lust was boekje lezen. Bij een carrefour boodschapjes gehaald stokbrood, kruidenboter en wijn. Dit hebben we verorbert op een balkon aan de achterzijde van the hump heurlijk was het zelfs de wijn was er goed. Al etend kwamen er andere mensen bij zitten t’was een leuke avond kreeg nog een biertje die me goed smaakte.En toen skypen met m’n vriendje en men pappie en mammie dat was een perfecte afsluiter voor die dag.

30 mei

Nog steeds met de trein.

We lazen wat en luisterden een muziekje en we aten tussendoor ook nog en we genoten van het weggaan van onze onderburen rond 18.00 uur. En toen weer slapen wat prima wil mijn voeten steken wel een  eindje over het gangpad heen en zo kwam er man s’nachts al gapend tegen mijn voeten aan of hij probeerde ze te likken in ieder geval hoorde ik em spugende geluiden maken na de botsing met mijn kaasschuiten.

29 mei

Met de trein.

Uitgeslapen tas gepakt uitgechekt om 12 uur en naar internet cafe gegaan. We werden weer ingelogd met dat je je paspoort moet laten zien en er wordt een foto van je genomen. Het grote broertje kijkt weer gezellig met ons mee. Mailtjes checken verzekeringen vanwege kapotte laptop en een beetje aanpielen tot 15.00 uur en toen met boes naar treinstation. We deden even wild door onzelf te trakteren op een heus softijsje. En toen wachten in een wachthal na een tijdje wachten kregen de chinesen het op hun heupen en gingen staan dringen voor een dicht hek na een half uur mochten we. Deze hard-sleeper trein had niet echt cabines maar was verder prima we hadden leuke ouwde mensen onder ons die er wel ouderwetse gebruiken op nahielden. Ze deden tijdens het eten een wedstrijdje wie het hardst kon smakken en boeren en met het uitbuiken ontspanden ze hun sluitspier waardoor Joke haar dreads wapperden in de eiwind. We namen wat noodlesoep en wat ander lekkers en supergoeie oploskoffie.

28 mei

Shoppe en zow.

Met de bus naar vietnamse ambassade we mochten en dat is lief. We hadden beiden nog wat  nodig en gingen daarom weer naar een shoppingmall was ook vlakbij en een andere dus misschien hier ons geluk weer wat levellen. We namen eerst een heus subway broodje met cheddar cheese yummie. We deden er goede zaken Joke kocht er een coole broek voor 7 euries en schoenen all stars 7 eurows en een horloge voor 1.50 en we kochten een pootje voor de camera en ik kocht er een north face tas (nep) voor 16 euro. Dus we waren weer helemaal blij en vol goede moed gingen we met onze cultuur neuzen vooruit naar ‘The Summer Palace’. Met onze vriend de metro lekker vlotjes we kwamen er aan en het begon te regenen. Gelukkig hadden we onze regenjasjes van gister nog bij ons dus met een chique doorzichtig jasje verkenden we de gebouwen. Het was hier best mooi het was wel aangepast kon je zien sommige rotsformaties zaten aan mekaar met betonia’s. De gebouwen staan op een heuvel en via trappen ging het van gebouw naar gebouw er stonden wat boedha’s in wel een beetje een lachertje vergeleken bij tibet maar goed. Op de top aangekomen zie je een enorm meer met een tof bruggetje erover en gebouwen en via deze gebouwen en trappen kwamen we bij het meer aan. En ja hoor daar waren ze weer legioenen chinesen wat op zich niet raar was aangezien we in china waren en van die vrouwtjes die je proberen troep te verkopen met irritante geluidmakend speelgoed. We hadden er al snel genoeg van en gingen weer terug. Naar buiten waar de vogeltjes fluiten. Joke kocht een zoete aardappel die ze op handkarren met kolen verkopen dus lekker warm ze zien er eigelijks niet uit helemaal verschrompeld maar lekker dat ze zijn. We hadden een bon voor 1 koffie 1 koffie gratis aktie het werd uiteindelijk een hele sneuje actie omdat het jochie achter de balie totaal geen engels kon en niet duidelijk was we leken nu wel van die hollanders die altijd het goedkoopste willen hebben. Ik kreeg een aangelengde espresso en die was dus een beetje slap en Joke had een lekkere cappucino. We gingen weer terug met den ondergrondse aangekomen in ons kamertje ben ik gaan slapen (kwordt nou ook eenmaal een dagje ouder) en ons Joke ging voor de boodschap voor onze lange treinreis 38 uur. S’avonds later nog heerlijk getafeld met onze overburen Marije en Plamen super gezellig. Je kon allemaal groentes en ook tofu geregen aan stokjes pakken en in je mandje leggen en dan werdt het voor je gekookt in een soort bouilon en als het klaar was werd er een sausje overgemieterd. Dit gebeurde op straat en als het klaar was kon je met je bordje naar boven om het op te peuzelen. Het was errug lekker.

27 mei (beijing)

Vies weer.

S’ochtends treinkaartjes regelen gewapend met een kaart van china en met 4 verschillende reis-opties gingen we naar station west een uitstekende plaats voor treinkaartjes. We waren er zo zoals echte reizigers dat betaamd. De vrouwtje kon best oke ingliesh en binnen 5 minuutjes stonden we weer buiten te glunderen met onze gloednieuwe treinkaartjes naar Kunming (Yunnan province) 126 euries lichter. We en vooral ik wou errug graag de chinese muur zien we gingen met de metro naar busttation en daar op de bus naar badaling het was dubbel zo duur als in de lonely planet stond maar we konden niks anders vinden de stoelen in de bus waren lekker smal en dus waren we weer is lekker close met elkaar en een chinees. Het duurde anderhalf uur en toen we uitstapten begon het enorm te plensen. Dus een poncho halen we moesten natuurlijk de hoofdprijs betalen en de chineesjes moesten ook allemaal 1 hebben. Wat een kippenhok en voor dringen die mensen en hysterisch schreeuwen en we waren beide nogal moe dus dat was wel afzien. Nou de muur was 1 grote teleurstelling wat een circusattractie is dat zeg we reden met de bus langs een mooi stuk maar hier ba ba. Er was een achtbaan om de muur te bekijken en allemaal beren zielig in een veel te klein hok en er stond een kameel en een paard en een troon en dan kon je kledij van vroeger aandoen en dan op de foto of  een foto op een mok of op een        T-shirt. De muur zelf leek wel opnieuw gebouwd dus we waren in gezellige cynische bui

En met onze poncho’s aan in de regen weer gauw naar de bus en met de bus terug naar metro-station. Metro is supercheap dus ideaal voor onze cheapbipsen 4 yuan voor ons beiden naar de andere kant van beijing we checkten een touristen straat uit in de regen leuk leuk. Toen teruggegaan naar ons hotel en we hebben wat geslapen en  gelezen. S’avonds in een alleraardigst doch smerig (sigaretten peuken en etensresten op de vloer) restaurantje gegeten het eten was er goedkoop en best lekker.

June 27th, 2010 at 20:30

One Response to “de rest van de dagen in china”

1. Bruun Says:

Ha luitjes,
    Marcel berichte gisteravond om 23.30 uur (ik sliep bijna) dat jullie weer leesvoer op jullie site hadden gezet!! Dus ik heb me de hele nacht verheugd op het lezen daarvan 🙂 En nu had ik even tijd, dus…. heerlijk gelezen! Wat beleven jullie veel, wat een andere wereld dan hier en wat een leuke bijkomstigheid dat het ook nog goed is voor de lijn! Ik moet ook op reis denk ik…hahaha! Na Jasmijn is het helemaal een ramp om de kilo’s eraf te krijgen, maar we proberen dapper door.
    Dat gezoek naar eten lijkt me aan de ene kant wel leuk en grappig – het is altijd verrassend denk ik – maar ik kan me ook voorstellen dat je ‘gewoon’ eten wel eens even mist.
    Hier in het koude kikkerlandje is het vandaag wel 31 graden. “klotsende okselsweer” zegt m’n zusje dan. En ja.. ze heeft gelijk. Het is zweten geblazen en niet teveel doen. We hebben het grote zwembad opgepomt en liggen elke middag in de tuin af te koelen. Jasmijn slaapt overdag slecht, Myrte ligt er ‘s avonds laat in en dat merken we overdag ook en wij hebben het ook gezellig warm. Marcel is nu onderweg naar Ter Apel om daar bij Henk straks voetbal te kijken. Nederland-Slowakije. Met airco in de auto is dat prima te doen 🙂 Hoe lang zijn jullie van plan in Vietnam te blijven? En waar gaan jullie hierna nog allemaal naartoe? De datum voor vliegen naar Australie al gepland? Echt tof dat jullie zoveel zien en beleven. Zo’n jaar er helemaal uit doet ook wel wat met jezelf denk ik. Je kijkt vast heel anders tegen dingen aan. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
    Die bootreis was echt een sof dus. Wel weer gezellig dat je die sof dan samen met allemaal anderen hebt – dat maakt et weer iets minder erg. Leuk om te lezen dat jullie helemaal goed worden in regelen en afdingen en dat vooral Joke daar lekker actief in is! Ik zie het helemaal voor me 🙂 Wij zitten na de twee weken vakantie hier weer goed in het gewone dagritme. Myrte moet nog twee weekjes en dan is het echt zomervakantie. Ze heeft het nu al aardig gehad. Ze huilt bij het wegbrengen en afscheid nemen en is ‘s nachts onrustig – slaapt regelmatig bij ons in bed. Tijd voor vakantie dus. Nog eventjes!
    Lieve mensen, geniet lekker verder daar. Heerlijk om weer even te kunnen lezen wat jullie allemaal uitvreten en beleven. Ik heb nou alweer zin in de volgende update! Lieve groetjes van hier en we denken aan jullie!